NY kategori; vegtips

Tänkte eftersom jag börjat på att blogga på rikigt nu så måste jag ju också börja med något nytt. så därför tänkte jag dela mitt stora intresse för vegetarisk mat och vegetarisk livsstil, dvs; skilllnaden mellan eko eller inte eko, djurindustrin etc etc. Tycker detta ska bli superkul!! Så den nya kategorin kommer heta "vegtips". 
 
Idag tänkte jag visa ett recept på basilikapaj med fetaost och oliver. min favorit ALLA dagar, helt sinnesjukt god är den!!
 
 
Vad du behöver till pajdegen; 4dl vetemjöl, 150g smör/margarin, ½ Kruka basilika, Ca 1dl färsk, riven parmesanost, ½ dl vatten

Till fyllning; 5 Tomater, ½ kruka basilika, 150 g fetaost, 1 burk svarta oliver (ca 220g), 4 ägg, 4 dl mjölk, ½ tsk salt, 2 krm svartpeppar, 2 vitlöksklyftor

Såhär gör du:

Pajdegen: Blanda mjöl, matfett, hackade basilika blad och riven parmesanost. Det sista du gör är att tillsätta vatten och gör sedan detta till en jämn deg.
Därefter låter du degen ”vila” kallt i 30 minuter (ställ in i kylskåpet)

Sätt ugnen på 225 grader.

Efter degen vilat i 30 minuter så trycker du ut den i en pajform och sätter in den i ugnen i ca 10 minuter.

Sedan tar du ut pajen ur ugnen och sänker temperaturen till 200 grader.

Fyllningen:  Skölj och skiva upp tomaterna, hacka basilikan. Lägg sedan tomaterna i det förgräddade pajskalet. Därefter strör du över basilikan över tomaterna och smular även över fetaosten och till sist strör du över oliverna.
Nu är det dags att göra äggstanningen. Den är enkel. Du blandar bara i äggen, mjölken, salt, peppar och den pressade vitlöken. Detta blandar du bara och häller över blandningen över pajen,

Låt pajen grädda i ugnen i ca 30minuter, (tills den stelnat till)

 

Postat av: Linnea Nordquist

Åh det vattnas i munnen bara av att kolla på bilden! Bra kategori!!!

2014-10-01 @ 12:35:37
URL: http://liquist.se/blog



* Namn:


* E-mail: (Ser endast jag)

Blogg/hemsida:

Din kommentar: